Slijtage of niet?

26-01-2015

Veel mensen met gewrichtsklachten krijgen de diagnose slijtage. Is dat wel juist? Slijtage klinkt logisch, maar het lichaam is onvergelijkbaar met bijvoorbeeld je automotor.

 

Meester in aanpassing
Het lichaam is dé meester in aanpassing. Als je het uitdaagt door het trainen met gewichten, krijg je een sterker lichaam. Regelmatig hardlopen maakt je fitter. Maar... Als je het niet gebruikt, wordt het ook zwakker. Na 6 weken gips is je been veel minder sterk. Weet je nog hoe broos de botten van 'onze astronaut' Kuipers waren geworden na dagen zonder zwaartekracht?

 

Kraakbeenkwaliteit
Gewrichtsklachten hebben bijna altijd een relatie met de kwaliteit van het kraakbeen. De kwaliteit van kraakbeen is afhankelijk van regelmatig bewegen. Door bewegen worden afvalstoffen goed afgevoerd en bouwstoffen aangeleverd. Maar wat doen we? We zitten voornamelijk!

 

Nog een nadeel: Veel zitten maakt stijf. Vooral de heupen en enkels van de westerse mensen zijn veel minder soepel dan die van natuurvolken.

 

Stijfheid en inactiviteit
Stijfheid en inactiviteit is de slechtste cocktail voor de voeding van het kraakbeen. Weinig voeding leidt tot 'afsterven', met een mooi woord degeneratie. Het is dus niet slijtage, maar tegenovergesteld: er is sprake van onderbelasting.

 

Kom in actie, bezoek de fysio!
Heeft u gewrichtsklachten laat het dan niet te lang op zijn beloop. De degeneratie gaat gestaag door. Om de kwaliteit zo goed mogelijk te houden en degeneratie te stoppen dan wel te vertragen, is een verantwoord beweegplan noodzakelijk. Daarnaast zal je gewrichtsstijfheid beoordeeld worden.

 

Onze fysiotherapeuten zijn specialist in beweging. Zij kunnen de huidige toestand in beeld brengen en een aanpak op maat maken. Je gaat dan verantwoord aan de slag.

 

Kom in actie: je kraakbeen is je dankbaar!