Zwangerschap en veilig sporten

30-03-2015

Fit blijven tijdens de zwangerschap heeft grote voordelen!

 

Een gezond lichaam kan de extra belasting beter aan en helpt u bij de voorbereiding op de bevalling. Voldoende beweging is dus aan te raden tijdens uw zwangerschap, maar let wel goed op de signalen van uw lichaam.

 

Soepelere spieren en gewrichten
Doordat uw lichaam zich voorbereidt op de bevalling worden uw spieren en gewrichten soepeler. Houd hier rekening mee tijdens het sporten. U raakt gemakkelijker geblesseerd, zeker in combinatie met het extra gewicht en de verschuiving van het zwaartepunt.

 

Extra bloed
Om in de toegenomen behoefte aan zuurstof te voorzien maakt uw lichaam veel extra bloed aan. Dit heeft gevolgen voor onder meer uw ijzergehalte. Ook uw bloeddruk verandert tijdens de zwangerschap. Uw hart moet harder werken en pompt sneller. Uw lichaam heeft daarom meer moeite met inspanningen. Pas de intensiteit van de training aan, ook als u een ervaren sporter bent. Luister goed naar de signalen van uw lichaam. Doe alles rustiger aan. Drink meer water dan normaal en voorkom oververhitting.

 

Geen ruglig
Als uw buikomvang toeneemt kunt u beter geen oefeningen in ruglig meer doen. Het gewicht van de baarmoeder en de baby drukt op een grote slagader (de aorta). Hierdoor kunt u duizelig worden of zelfs flauw vallen.

 

Bekkenbodem
Belast uw bekkenbodemspieren niet teveel. Om deze spiergroep verantwoord te trainen voor en na de bevalling is het aan te raden om een training te volgen gericht op zwangeren. Bijvoorbeeld een beweeggroep bij uw fysiotherapeut of zwangerschapsyoga. Wacht bij bekkenklachten niet af en vraag een professional om advies. Hier profiteert u ook na de bevalling van.

 

U wilt trainen tijdens uw zwangerschap maar u weet niet waar u goed aan doet? Vraag het ons.