Examenstress? Zo blijf je scherp!

26-05-2015

De eindexamens zijn net achter de rug. Sommige pechvogels zullen nog moeten blokken voor herexamens. Hoe zorg je ervoor dat je in deze zware weken scherp blijft? Door in de eerste plaats goed voor je lichaam te zorgen. Hierbij enkele tips.

 

1. Beweeg voldoende. Wissel de lange periodes van opperste concentratie en zitten af met voldoende sport en beweging. Het liefst in de buitenlucht.
2. Veel drinken. Maar laat de energiedrankjes en andere suikerrijke zoete dranken vooral staan. Dit geldt ook voor tabletten druivensuiker. Hierdoor gaat je suikerspiegel schommelen en dat komt je concentratie uiteindelijk niet ten goede. Drink dus vooral veel water en/of thee en eet bijvoorbeeld gezond belegde boterhammen! 
3. Zorg voor voldoende slaap. Ga op tijd naar bed en sta ruim voor aanvang van je examen op. Je lichaam heeft tijd nodig om het slaaphormoon af te breken dat je 's nachts aanmaakt. Ga daarom ook indien mogelijk met de fiets of lopend naar school. 
4. Let op je houding. Een slechte werkhouding kan leiden tot lichamelijke klachten zoals hoofd- nek- of rugpijn. Zeker in combinatie met stress. Zet je voeten naast elkaar op de grond, laat je hoofd en schouders niet naar naar voor hangen en zorg voor een rechte rug.

 

Toch lichamelijke klachten? Blijf er niet mee lopen en neem vandaag nog contact op met je fysiotherapeut!