Vijf vaak voorkomende verkeerde werkhoudingen

26-05-2015

Heeft u een kantoorbaan? Een goede werkhouding achter het bureau heeft een belangrijk aandeel in uw gezondheid. Hieronder bespreken we vijf vaak voorkomende foute werkhoudingen die leiden tot klachten aan nek, rug, schouders en hoofd:

 

– Hangen. Deze houding geeft veel druk op de lage rug. Het beschadigt de banden, gewrichten en zachte weefsels in dit gebied en het kan zelfs leiden tot een gebogen rug.
– Benen over elkaar. Deze positie zet de heup vast. Dat maakt recht zitten moeilijk en dat leidt weer tot een hangende zithouding. Met de benen over elkaar zitten kan ook de spieren uit balans brengen waardoor pijn en stijfheid optreden.
– Voorover gebogen. Zorgt voor minder ruimte in de borstkas en zwakke hoge rug. Dit kan leiden tot een kromming in de hoge rug, pijn en stijfheid.
– De kin naar voor gestoken. Soms is dit een symptoom van een kromme rug of te laag zitten in een poging tot het compenseren van neerwaartse druk. Dit kan leiden tot zwakke nekspieren.
– “Telefoon-knuffelen”: medewerkers die vaak telefoneren zijn geneigd om de hoorn tussen de schouder en het oor te klemmen om zo handsfree te kunnen telefoneren. Dit kan zorgen voor spierzwakte in de nek en onbalans van spieren. Deze houding is vaak verantwoordelijk voor hoofdpijnklachten.

 

Waar moet u op letten? Houdt de zittende periodes zo kort mogelijk. Kunt u een langere periode van zitten niet voorkomen? Zorg ervoor dat uw basishouding correct is. Dat wil zeggen recht voor uw beeldscherm en toetsenbord. Zit rechtop met de voeten plat op de grond. Is dat niet mogelijk? Gebruik dan een voetensteun. In een goede werkhouding zijn uw dijen horizontaal in een lijn met de knieën en heup.

 

Heeft u toch klachten of wilt u meer weten? Vraag uw fysio om raad.