« Terug

Sporten door de ogen van de fysiotherapeut

PMC-Blogs-Fitnessabonnement-8.jpg28 mei

Steeds vaker krijgen we te horen dat wekelijks sporten goed voor ons is. U kunt lichamelijke en psychische problemen oplossen, ziektes dragelijker maken en bepaalde aandoeningen voorkomen. Sportfysiotherapeut Frans van der Zwart vertelt wat sport nu eigenlijk met uw lichaam doet en wat de positieve effecten hiervan zijn.

Minder kans op hart- en vaatziekten en longaandoeningen

Als u sport dan gaan uw bloedsomloop en ademhalingssysteem harder werken om uw spieren van zuurstof te voorzien. Deze samenwerking wordt efficiënter als u dit frequenter doet, met als gevolg dat u het sporten steeds langer volhoudt, ofwel: uw conditie verbetert, u krijgt meer energie en u voelt zich fitter.

Ook uw hart wordt sterker en groter door de verbeterde bloedsomloop. Hierdoor pompt hij per hartslag meer bloed door uw lichaam. De positieve gevolgen hiervan zijn dat u minder kans heeft op hart- en vaatziekten. De kans op longziekten wordt eveneens kleiner; uw longen kunnen meer zuurstof opnemen omdat uw ademhalingssysteem verbetert.

Ouderen en sporten

Sporten is goed voor iedereen en in het bijzonder voor ouderen. Door te sporten voorkomen of verminderen ze bepaalde klachten en zijn ze langer zelfredzaam. Veelvoorkomende klachten bij ouderen zijn: artrose, diabetes type b, sarcopenie en botbreuken.

Artrose
Onlangs is bewezen mensen minder last hebben van artrose als ze gaan sporten. De functie van het getroffen gewricht zal toenemen en de pijn afnemen. Als u artrose heeft traint u namelijk de spieren, pezen en banden rondom uw gewricht waardoor dit geheel steviger en stabieler wordt. Bovendien wordt het kraakbeen gestimuleerd om voedingsstoffen op te nemen, wat de slijtage vertraagt.

Diabetes
Sporten zorgt er eveneens voor dat u minder snel diabetes type b krijgt. Als u al diabetes heeft, dan verkleint het de kans op de lichamelijke gevolgen van de ziekte. Door te sporten wordt glucose immers gemakkelijker uit het bloed gehaald, waardoor de suikerspiegel daalt.

Sarcopenie
Sarcopenie, afname van spierkracht en spiermassa, kan ervoor zorgen dat ouderen minder zelfredzaam zijn. Ze vallen sneller, zijn minder mobiel en kunnen bepaalde huishoudelijke taken moeilijker uitvoeren. Als zij krachttraining gaan volgen worden ze sterker en gespierder, waardoor sarcopenie wordt afgeremd.

Botbreuken
Door te sporten gaat de botdichtheid minder snel achteruit. Het botweefsel maakt namelijk nieuwe cellen aan en dat proces wordt gestimuleerd als u beweegt.  Botten worden dus sterker, met als gevolg dat de kans op botbreuken afneemt.

Ervaar de positieve effecten van sporten in onze sportzaal!

Schrijf u in voor het fitnessabonnement ››

Minder kans op psychische klachten

Sporten heeft eveneens effect op uw brein. De stoffen dopamine, serotonine en endorfine nemen toe. Dopamine verbetert onder andere uw concentratie, motivatie en stimuleert het beloningscentrum van uw brein. Hierdoor krijgt u een tevreden gevoel over uzelf. Een serotonine-toename verbetert uw humeur en zelfvertrouwen. Endorfine is een anti-stress hormoon, waardoor u zich beter kunt ontspannen.

Fitnessabonnement

Naast bovengenoemde positieve effecten heeft sporten u nog veel meer te bieden. Dit kunt u allemaal ervaren als u ermee aan de slag gaat. Wij raden u wel aan om naar een sportschool te gaan waar u begeleiding krijgt van een fysiotherapeut. Deze controleert of het nog goed met u gaat, zorgt ervoor dat u een goede houding heeft en dient als vraagbaak.

Woont u in Katwijk of Rijnsburg? Dan bent u van harte welkom in een van onze sportzalen. Iedereen kan bij ons een fitnessabonnement aanvragen. Onder begeleiding van een van onze fysiotherapeuten volgt u een individueel trainingsschema dat geheel aansluit op uw doelen en bewegingsapparaat.

Schrijf u in voor het fitnessabonnement ››

« Terug

Scroll naar boven